Úloha 1
Přijímaným signálem může být mechanický, chemický, akustický, optický, termický, elektrický, elektromagnetický, magnetický a jiné podněty, které se v organismu mění.
Po stránce češtiny mi ta věta přijde trochu pokroucená ... Přijímaným signálem může být ... a jiné podněty. Nešlo by to říci nějak lépe česky?
Jinak teoreticky může být podnětem cokoliv, jen si nejsem jistý v současné době praktickým využitím některých z uvedených podnětů (např. magnetický, chemický, elektromagnetický – pokud tím nemyslím již uvedený optický) – tak abyto nebylo příliš matoucí.
Formátování – nevím, jestli je optimální mít jednu otázku na stránku. Také to hodně zdržuje a zatěžuje systém.
Úloha 2
Aby optický podnět vyvolal požadovanou odpověď organismu, musí :
Vyberte jednu z nabízených možností:
a. působit na příslušný, funkční orgán s funkční senzorickou i motorickou dráhou, ale nemusí být spojen s funkčním mozkovým centrem
b. působit na jakýkoliv orgán lidského těla
c. jeho vlnová délka nemusí být v intervalu, který je definován pro viditelné světlo
d. působit na příslušný, funkční orgán s funkční senzorickou i motorickou dráhou a s funkčním mozkovým centrem
Přijde mi trochu nejasná formulace, co se míní tou "požadovanou odpovědí organismu". Pokud si vezmu první z nabízených odpovědí, pak např. v případě BAEP mi stačí, aby signál doputoval do mozkového kmene, i když spojení s kortexem je přerušeno (např. apalický syndrom). Pokud ale vyšetřuji pozdní sluchové odpovědi a případné uvědomění si zvuku, pak ovšem musí být funkční celé spojení.
V případě BAEP by samozřejmě byla správná i odpověď c, takže nelze vybrat pouze jednu z možností.
Úloha 3 Radiologické biosignály
To si fakt dost dobře nedokážu představit, co by to mohlo být. Na přednášce jsem to neměl, ale nemohu vyloučit, že něco takového se může vyšetřovat.
Úloha 4
Podle fyzikální podstaty rozdělujeme biosignály na:
Spíš bych dal "můžeme rozdělit" – může to být takové pracovní rozdělení, které jsem v přednášce uvedl, ale jiný autor takové dělení nemusí použít.
Úloha 5 Jednorozměrné biosignály:
Abych pravdu řekl, tak tomu sám moc nerozumím, co tím chtěl básník říci. Vybral bych asi odpověď d), i když tam je trochu matoucí ta spojka "nebo" – pravdivá by mohla být první část odpovědi.
Úloha 7 Impedanční biosignály :
Vyberte jednu z nabízených možností:
a. jsou důsledkem elektrochemických reakcí uvnitř buněk a mezi buňkami
b. při měření těchto signálů aplikujeme frekvenci o hodnotách 50Hz – 1kHz
c. signál se přenáší vznikem akčního potenciálu
d. nesou významné informace o jejich skladbě, perfusi, objemu krve, nervové a endokrinní a jiné aktivitě
Není mi moc jasné, co se míní tím "jejich skladbě, perfusi atd." – čí jejich? Perfusi biosignálů? Co to má znamenat?
Jinak správné by mohly být klidně odpovědi a,b,d, i když ty formulace vypadají trochu divoce, ale nevím, jak vybrat jednu správnou.
Úloha 8
Podle průběhu v čase lze biosignály rozdělit na:
Vyberte jednu z nabízených možností:
a. aktivní a pasivní
b. pouze deterministické
c. deterministické a stochastické
d. pouze stochastické
Přijde mi, že ani jedna odpověď není správná.
Úloha 9
Při průchodu nervovým systémem je podnět veden pomocí:
Vyberte jednu z nabízených možností:
a. osmózou
b. synapsí
c. aktivním a pasivním transportem
d. difúzí
"Pomocí osmózou" či "pomocí transportem" atp. jsou gramatické nesmysly.
Odpovídám b),ale přijde mi to jako trochu nepřesné a zjednodušující – řekl bych,
že synapse podnět spíše přenášejí, než vedou, na vedení se spíš podílejí dendrity a axony, ne?
Úloha 10
Vyberte jednu z nabízených možností:
a. je signál určený pouze časem vzniku
b. přesným časem vzniku, (zániku) a jejich průběhem v čase
c. jeho roli hraje určitá náhodnost a nepředvídatelnost
d. je signál s určitou předvídatelností
Zatrhnul bych odpovědi c) a d), ale to není možné. Jinak odpověď b) nemá gramaticky žádný smysl, chybí přísudek.
Úloha 11
Vyberte jednu z nabízených možností:
a. vzniká při dopadu ionizujícího záření
b. můžeme vyšetřit fonendoskopem
c. je výsledkem chemických měření, která jsou prováděna přímo na živých tkáních
d. vychází z pohybu, rychlosti, výkonu nebo tlaku
Odpovědi b) i d) mohou být správné.
Úloha 12
Vyberte jednu z nabízených možností:
a. rozdělujeme je podle charakteru na spojité a diskrétní
b. jsou založeny na odrazu a lomu světla a optických vlastnostech
c. tento typ signálů využíváme jak k zobrazování vnitřních struktur organismu a diagnostice, tak k radioterapii
d. nemohou nést informace o teplotě tělesného jádra nebo o teplotách v různých částech těla
Odpověděl jsem a), protože to můžeme říci prakticky o čemkoliv. Ale moc nechápu, proč zrovna tepelné signály?
Úloha 13
Biosignály lze dělit podle příslušnosti k oborům na (zvolte správný obor a správné označení) :
Vyberte jednu z nabízených možností:
a. kardiologické (EKG)
b. neurologické (FEKG)
c. porodnické (ERG)
d. oftalmologické (EEG)
Nevím, že by se říkalo "kardiologické" atd. biosignály. Spíš biosignály, využívané v kardiologii (či v interně) atd.
Úloha 14
Biosignály můžeme rozdělit podle vzniku na:
Vyberte jednu z nabízených možností:
a. aktivní a pasivní
b. pouze aktivní
c. pouze pasivní
d. elektrické
Není mi jasné, co by (gramaticky) mohla znamenat hypotetická odpověď např. "Biosignály můžeme rozdělit podle vzniku na: pouze aktivní"
Úloha 15
Podle místa vzniku dělíme biosignály na:
Vyberte jednu z nabízených možností:
a. elektrické a neelektrické
b. subcelulární, jednorozměrné, celulární
c. subcelulární, celulární
d. subcelulární, trojrozměrné, neelektrické
Tady jsem to v té přednášce myslel spíš jako určitý hierarchický pohled. Takže třeba akční potenciál vzniká v buňce, ale na jeho vzniku se podílí různé subcelulární mechanismy, samozřejmě.
Úloha 17
Vyberte jednu z nabízených možností:
a. jsou biosignály založeny na odrazu a lomu světla a optických vlastnostech jednotlivých buněk, tkání a orgánů
b. vznikají interakcemi ultrazvukového vlnění s tkáněmi organismu
c. vznikají při dopadu ionizujícího záření
d. vycházejí z pohybu, rychlosti, výkonu, tlaku a mechanického napětí
Není mi moc jasné,co se tím míní.
Úloha 18
Vyberte jednu z nabízených možností:
a. sleduje organismus jako celek
b. je signál mezi jednotlivými buňkami
c. soubor určitých buněk se společnou nebo a sobě závislou funkcí
d. sleduje děje uvnitř buňky
??? Nechápu
Úloha 19
Výstupní reakce na přijímaný podnět může být opět mechanická, chemická, tepelná.
Vyberte jednu z nabízených možností:
Pravda
Nepravda
Moc nechápu zadání.
-----
Celkem jsem získal asi 14 bodů.
Zajímalo by mě, kteří všichni studenti ten test kontrolovali a neměli k němu žádné připomínky?
Navrhoval bych celý test zcela přepracovat.