Obecně: Chtělo by to trochu jazykového citu, tzn. aby každá z nabízených odpovědí přirozeně navazovala na úvodní otázku a tvořila s ní souvislou větu. Z toho důvodu doporučuji též dobře zvažovat užívání velkých písmen na začátku odpovědí. Zachoval bych je v případech, kdy úvodní otázka zní např. "Vyberte správné tvrzení." V ostatních přpadech (tzn. kde odpovědi navazují) by mělo být malé.
K prvnímu testu (o 15 otázkách): Věcně v celku bez připomínek, jazykově viz výše (např. v otázce 2 jsem si dovolil vypustit "její vzdálenost").
Otázka 3 - kombinace češtiny a sloveštiny?
Otázka 5 - dovolil jsem si opravit "rekrakční" na "refrakční"
K testu 2 (Kruh 8): Test je příliš dlouhý. Doporučuji rozdělit na několik menších, tématicky zaměřených. Rovněž odstranit duplicity (některé otázky jsou už v prvním testu.
Otázka 1 - nedává vůbec smysl; vypustit nebo přeformulovat
Otázka 3 - dovolil jsem si opravit "oris" na "iris". V duchu výše uvedeného bych ji asi formuloval: "Duhovka (iris) slouží"
Otázka 5 - naprostý nesmysl; okohybné svyly nemají na tvar čočky žádný vliv.
Otázka 6 - nešťastná formulace (není jasné, co je "vnitřní index lomu"; patrně má jít o index lomu jádra čočky); možná že vhodnější než ptát se na konkrétné hodnoty by byla obecná otázka o Gullstrandově modelu, např. s kolika lámavými plochami pracuje.
Otázka 16 - nepatří do biofyziky vidění, nýbrž do optiky (konkrétně fotometrie)
Otázka 24 - duplicita s prvním testem
Otázka 30 - žádná z nabízených odpovědí není správná. Když jsem na jednu klikl, objevil se sáhodlouhý text, vysvětlující (vcelku správně) pojem presbyopie. U jiných otázek se to neděje. Něco je asi špatně nastaveno.
Otázka 32 - v pořádku, jen bych doplnil "také" (keratometr není jediný přístroj k vyšetřování rohovky
Otázka 33 - totožní s předchozí; vypustit
Otázka 35 - nešikovaná formulace; nikoli "konstantní" ale "jedné", příp. "jedné vybrané"
Otázka 39 - správná odponěď je příliš obecně formulovaná; mělo by tam být uvedeno, v čem jev spočívá
Otázka 44 - přiznávám, se, že tady jsem taky na nejisté půdě (nejsem pediatr); ale nechce se mi věřit, že by novorzenec měl stejný objem oka jako dospělý člověk; prověřte to, prosím
Závěrečné doporučení: Milí autoři obou testů, nejlepší, co můžete udělat, je sesypat otázky z obou testů do jednoho pytle, důkladně s ním zatřepat, poté odstranit duplicity a rozdělit test na několik menších, zaměřených na:
1. optický aparát oka, jeho vady a jejich korekci (sem patří i téma akomodace)
2. sítnici (zraková ostrost, světločivé buňky, denní a noční vidění, barvocit a jeho poruchy, pigmenty...)
3. Zorné pole a jeho poruchy (skotomy, monokulární a binokulární vidění - zde by chtělo pár otázek přidat)
4. Buď v rámci těchto 3 pamatovat, nebo vytvořit samostatný test, na vyšetřovací metody v oftalmologii.
Mnoho zdaru!