Připomínky k testům z biofyziky

Připomínky k testům z biofyziky

autor Jan Tomsa -
Počet odpovědí: 1

Obecně: K jazykové stránce viz připomínky k Biofyzice vidění.

Test č. 3 je zbytečně dlouhý. Doporučuji rozdělit na více tématicky ohraničených testů. Ideálně "sesypat" otázky ze všech 3 testů do 1 "pytle", odstranit duplicity a poté rozdělit do menších testů na užší témata, například:

1. Obecně o zvuku ("čistá" fyzika)

2. O sluchu

3. Vyšetřovací metody využívajíc ultrazvuk

 

K testu č. 1

Otázka 4 - veličiny používané ve vzoricích je třeba nejprve definovat

Otázka 5 - místo "má vzorec" doporučuji formulaci "lze určit jako součin ... (vyjádřit slovně, ne vzorce, jinak platí ad 4)

Otázka 7 - nevímce co je "P" a "S" (viz ad 4)

Otázka 11 - odpověď "fázovým posunutím jejích vln" (údajně správná) mi nedává smysl. Koho "jejích"? A fázovým posunutím vůči čemu?

 

K testu č. 2

Otázka 1 - nejsem zoolog, takže nedokážu posoudit, co je "běžná komunikace" zvířat. Vím jen, že např. netopýři ho používají k echolokaci. Doporučuji odpověď zjednodušit.

Otázka 3 - je formulovaná nejasně; při odrazu vln obecně nemusí docházet k žádnému z uvedených jevů.

Otázka 4 - ze zadání není patrné, o jakou fyzikální situaci jde.
Metodická poznámka: Odpověď typu "žádná z uvedených možností" se lépe hodí do otázek typu "single-choice".

Otázka 5 - odpověď o 2 módech je matoucí. Lze očekávat, že studenti si budou pamatovat existenci 2 módů, ale zapomenou jejich názvy.

Otázka 7 - "šíří se stejnou rychlostí jako vzduch" ???

Otázka 8 - metodicky nevydařená. Doporučuji změnit na "single-choice" a před 2D, 3D, 4D doplnit "výhradně".

Otázka 10 -  energie UZ vlny je přímo úměrná kvadrátu frekvence??? Kde jste to četli?

Otázka 11 - viz ad otázka 4

Otázka 12 - "vztahu změny frekvence" je třeba upřesnit (vztahu k čemu?)

Otázka 15 - viz ad test 1 otázka 4

 

K testu č. 3 (kruh 8)

Jak již bylo uvedeno, test je příliš dlouhý.

Otázka 2 - žádná z odpovědí není správná; správná odpověď by zněla "Hladina intenzity stoupne o 10 dB"

Otázka 4 - duplicita

Otázka 5 - odpověď "mechanické" je sporná; zvuk je mechanické vlnění, tudíž i tyto veličiny jsou - v jistém smyslu - mechanické

Otázka 7 - viz adt test 1 otázka 4; pozor též na formát písma ve vzorcích (kurzíva, dolní indexy)

Otázka 9 - duplicita

Otázka 10 - duplicita

Otázka 11 - za akustickou rychlost se obvykle považuje amplituda, nikoliv okamžitá hodnota rychlosti kmitání molekul

Otázka 12 - duplicita

Otázka 13 - duplicita

Otázka 15 - doporučuji "muli-choice", neboť odpovědi se vzájemně nevylučují

Otázka 16 - v tomto případě naopak. Při 220 dB bychom bolest určitě pocítili... nebo to změňte.

Otázka 18 - sporné; ohraničení oběma prahy je "vertikální" (v intenzitách), ohraničení frekvencemi je "horizontální" (ve frekvencích)

Otázka 20 - k oběma veličinám je třeba přidat atribut "akustický/á"

Otázka 26 - duplicita

Otázka 28 - odpovědi se vylučují, tedy doporučuji "single-choice"

Otázka 29 - duplicita

Otázka 37 - "ORL" se opakuje dvakrát, asi omyl

Mnoho zdaru při úpravách!

 

V odpovědi na Jan Tomsa

Re: Připomínky k testům z biofyziky

autor Gabriela Moslerová -

Děkuji za připomínky.

Jazyková stránka byla učesána, úlohy dle Vašich připomínek opraveny. 
Otázka 37 - nejedná se o chybu, pouze o malý chyták v podobě přidaného "r" ve slově (ortorinolaryngologie je tedy chybná odpověď). 

Omlouvám se za duplicitní otázky, pravděpodobně nastala chyba při nahrávání celého testu na moodle (popřípadě při mém zadávání jednotlivých úloh), z testu však nejdou smazat, protože byl již vyplněn uživateli. 

Mám stejnou otázku jako u biofyziky vidění: do kdy bude požadováno rozdělení testů, a zda je tak opravdu nutno učinit, když to zároveň smaže data uživatelů? 
Děkuji za odpověď.